Diabetes

Diabetes Mellitus (suikerziekte) is een complexe aandoening waar veel meer bij komt kijken dan alleen maar een bepaald medicijn slikken en af en toe bloed te laten prikken. De patient dient een hoge mate van discipline te hebben en heeft de verantwoordelijkheid voor zijn gezondheid. Artsen en paramedici (dietiste, podotherapeut, oogarts) ondersteunen de patient door deze goed onder controle te houden en te stimuleren uw leefgewoontes zo goed mogelijk aan de aandoening aan te passen.

Bij ons in de praktijk is het zo dat als wij het vermoeden hebben dat u diabetes heeft u wordt aangemeld bij de Stichting Huisartsenlaboratorium Oost (SHO). Vervolgens ontvangt u elke drie maanden een oproep om bloed te komen laten prikken voor een nuchtere bloedsuiker en een Hb1Ac.

1x Per jaar moet ook de urine meegenomen worden en wordt er ook wat uitgebreider onderzoek gedaan naar oa cholesterol en nierfunctie. U wordt vervolgens geacht om elke keer als u bloed bent wezen prikken in de praktijk op het spreekuur te komen om de uitslagen en uw gezondheid te bespreken.
Tevens wordt uw bloeddruk dan opgenomen.

Tevens is het de bedoeling dat elke diabeet eens per 1 x per jaar zijn/haar ogen laat nakijken op tekenen van mogelijke schade aan het netvlies tgv de diabetes. Als deze nl in een vroeg stadium worden gevonden kan dat de kans op grote problemen (blindheid) in een later stadium aanzienlijk verkleinen. Voor deze controles moest u vroeger naar de oogarts en u moest zelf in de gaten houden of er alweer een jaar voorbij was. Nu is dat opgenomen in het oproep systeen van de SHO.

U wordt in principe in het kwartaal dat u jarig bent opgeroepen om foto’s van uw netvlies te laten maken. Deze worden dan dezelfde week nog door een oogarts bekeken en de uitslag gaat naar uw huisarts.

Wat is diabetes?

Diabetes is een ziekte waarbij te veel suiker (glucose) in uw bloed blijft zitten. Daarom wordt het ook wel suikerziekte genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes mellitus type 2. Deze ontstaat vooral na het 45 levensjaar, maar komt steeds vaker ook op jongere leeftijd voor. Een gezonde leefwijze kan voorkomen of uitstellen dat u diabetes krijgt.

Waarom diabetes voorkomen?

Een te veel aan suiker in uw bloed hoeft niet meteen klachten te geven. Sommige mensen moeten veel plassen of krijgen last van dorst, moeheid, jeuk, slecht genezende wondjes of huidinfecties.

Na jaren kan diabetes schade veroorzaken aan de bloedvaten en het zenuwweefsel. Dan kunnen klachten optreden als slechter zien, pijn en tintelingen in uw armen en benen, loopproblemen en erectiestoornissen. Diabetes geeft meer kans op hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct of een beroerte.

Waardoor ontstaat diabetes?

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat de cellen in uw lichaam suiker (glucose) uit het bloed opnemen. Glucose is een brandstof voor de cellen en levert energie. Bij sommige mensen raken de cellen ongevoelig voor insuline en/of en maakt het lichaam te weinig insuline aan. Dan blijft er te veel suiker in het bloed zitten.

Wanneer heeft u risico op diabetes?

Iedereen kan diabetes krijgen. Wanneer u twee of meer van de volgende vragen met ja beantwoordt, is uw risico op diabetes verhoogd:

• Bent u te zwaar?
  • Is de omvang van uw buik meer dan 94-102 cm (bij mannen) of meer dan 80-88 cm (bij vrouwen)?
  • Beweegt u te weinig? (beweeg tenminste een halfuur per dag zodanig dat u sneller gaat ademen).
  • Gebruikt u medicijnen voor een hoge bloeddruk?
  • Heeft u tijdens uw zwangerschap een te hoog glucosegehalte gehad?
  • Komt er in uw familie diabetes voor (bij een ouder, broer, zus of kind)?
  • Bent u van Hindoestaanse, Surinaamse, Marrokaanse of Turkse afkomst?
  • Bent u ouder dan 45 jaar?

Door gezond te leven kunt u voorkomen of uitstellen dat u diabetes krijgt. Wanneer u (al) diabetes heeft, helpen deze adviezen complicaties uit te stellen of te voorkomen.

• Als u te veel weegt, probeer dan af te vallen. Een paar kilo minder is al beter voor uw gezondheid. Dit lukt vaak goed door gezond en niet te veel te eten en door meer te bewegen.
  • Eet gezond, gevarieerd en niet te veel.
  • Drink ten minste 1,5 liter (8 tot 12 glazen, melkproducten inbegrepen), bijvoorbeeld water, thee of koffie zonder suiker, of light-frisdrank.
  • Wees matig met suiker, zout en alcohol (niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liefst niet elke dag).
  • Zorg dat u elke dag ten minste een halfuur actief beweegt. Bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen, tuinieren, traplopen, zwemmen of dansen.
  • Stop met roken dit is belangrijk om uw risico op harten vaatziekten te verlagen.

Wanneer naar de huisarts?

Ga naar de huisarts:

• als u behoefte heeft aan begeleiding bij het opvolgen van de adviezen;
  • als u denkt dat u verschijnselen van diabetes heeft (veel plassen, moeheid, dorst);
  • als u een aantal kenmerken heeft die het risico op diabetes verhogen;

Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.

Meer informatie over Diabetes type 2 is te vinden op op de site van DIEP.